آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

هدیه‌های ساده و ماندگار دخترم زهرا


دخترم زهرا مهربانی و سادگی را از مادرش، از همسرم آموخته‌ است. معمولا احساساتش را با زبان ساده و به شیوه‌‌ای ساده بیان می‌کند، انسان پیچیده‌ای نیست و وقتی می‌خواهد پیچیده باشد، آنقدر تابلو می‌شود که نمی‌تواند ادامه دهد.


قبل از تولد سوفیا و سونیا، به همسرم می‌گفتم هیچ کدام از بچه‌هایمان مثل زهرا نخواهند بود. زهرا دختر خاصی است و در سخت‌ترین لحظه‌های زندگی با ما بوده است. این زندگی بیش از ما، بوی زهرا را می‌دهد. نشان و رد پای زهرا در جای-جای آن قابل مشاهده است؛ در سختی‌ها، در سکوت و آرامش، در پیدا و پنهان، در موهای سیاه و سفید ما...


هنوز هم می‌گویم زهرا تکرارنشدنی است. بیشتر به خاطر اینکه از هر نظر، به مامانش شباهت دارد، به همسرم.


*

وقتی نوجوان بودم و سختی‌های دوری از مادر همه‌ی وجودم را به آتش می‌کشید، همان لحظه‌ها که در مرز بودن و نبودن قدم برمی‌داشتم، با خودم می‌گفتم اگر بودم و بزرگ شدم و ازدواج کردم، نام دخترم را هم‌نامِ مادرم انتخاب می‌کنم. و من آن روزها، و تمام آن سال‌ها فقط یک نشان از مادر داشتم؛ اینکه می‌دانستم نامش "زهرا"ست. همین!


**

این هدیه‌های ساده و ماندگار را دیشب که آخرین ساعاتِ روز پدر بود، هنگامی که از روزنامه به خانه رفتم، از دخترم زهرا هدیه گرفتم. همه‌اش کارِ "دست" است. دستِ خودش. به قول خودش: صنایع دستی است.





*


*


*
زهرا این روزها کلاس چهارم ابتدایی را پشت سر می‌گذارد. دو سال است که زبان انگلیسی را با کمک مادرش و آموزشگاه فرامی‌گیرد و یک‌سال است که همراه با من زبان فرانسه می‌آموزد. بیشترین چیزی که در اتاق شخصی‌اش وجود دارد، کتاب است و بعد عروسک. چند کارتن کتابِ خوانده شده نیز در انباری دارد. به نقاشی و طراحی و موسیقی هم علاقه‌مند است. قول داده‌ام که در فرصت مناسب،  او را در کلاس نقاشی ثبت‌نام کنم.

**************


.
.

.
.


تصویر بالا؛ دوست دوران کودکی زهرا! که اسمش را "Hamesty" گذاشته بود

*


.
.

.
.

.
.

.
.
.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.


.
.



نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا سه‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:05 ق.ظ

جمله هایی که دخترتون نوشته اشکمو درآورد..
گفتن نداره اما مواظب خودتون و خونوادتون باشین.
یا حق

چشم. حتما. حواسم هست. ممنونم از لطف شما زهرا خانم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد