آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

اقساطی برای خودروی ابدیت!/طنز


منتشر شده در 20 آبان 1394


مهدی جابری- بخش اقتصاد تبیان/ نامشان تیتر اصلی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شده است. تصاویر چهره‌هایشان را بارها در تلویزیون نشان می‌دهند. نه! اشتباه نکنید. آنها قرار نیست در هیچ انتخاباتی شرکت کنند. این شما هستید که باید یکروزه آنها را انتخاب کنید، یکماهه تحویل بگیرید و یک عمر پول به پایشان بریزید.


نامشان "کمند و بی پا و تی پا" است. یکی از آنها هم آماده است تا به پای شما پیر شود و نامش "ال-ابد" است چراکه شما تقریبا 90 ماه باید به او "پول توی جیبی" بدهید، چیزی شبیه قسط، یا مثل نفقه و بعد از آن هم تا آخر عمرتان یعنی تا 90 سالگی مدام با خودتان درگیر حساب و کتاب هستید که آیا ارزشش را داشته است یا نه؟


گوشی تلفن را برداشتم تا با آقای مدیر شرکت "بیخود رو" صحبت کنم و به او یادآوری کنم که من و دوستانم همچنان در کمپین به سر می بریم. اما او گفت که نام شرکتش را به "ناخودآگاه خودرو" تغییر داده است. البته فرمان منطقش را هم از دست داد و با صدایی که با سرعت 210 کیلومتر روی اعصاب من راه می رفت گفت: "که اینطور!؟ پس شما بودی که کمپین راه انداخته بودی برای نخریدن خودروی صفر؟ دیدی که کمپینت به دو ماه هم نکشید! حالا ما نقشه ای کشیدیم و کمپینی راه انداختیم که شما باید 84 ماه بدوی و کار کنی و اقساط وام خودروی صفر ال ابد را بپردازی! البته وقتی اقساط وامت تمام شد خودرویت دیگر صفر نیست و باید بیاوری پیش خودمان تا آن را بفرستیم برای اسقاط و روی آن مهر ال جسد بزنیم!" 


مکالمه ما تمام شد. باید برای احیای کرامت خودم کاری می کردم. دوباره گوشی تلفن را برداشتم و با مدیر ستاد تکریم ارباب رجوع در شرکت "عقب خودرو" تماس گرفتم و از او خواستم که برای کمپین ما به اندازه لاستیک پنچر شده سمت چپ عقب یک خودروی فرسوده ارزش قائل باشد و پیام ما را از این کمپین به درستی دریافت کند.  به او توضیح دادم که من سال قبل یک خودروی ال سیکس از شرکت آنها خریداری کردم اما سقف آن سوراخ بوده و ماشین من تبدیل به استخر شده است. او نیز با روی گشاده و لبخندی محترمانه پاسخ داد: "مشتری عزیز! خودروی شما ال-خیس بوده است و شما باید هنگام خرید دقت بیشتری به نام خودرو مبذول می فرمودید چراکه خودروی فروخته شده تعویض یا پس گرفته نمی شود. هدف ما از ساخت ال خیس این بوده است که شما را غرق در خدمات پس از فروشمان کنیم و شما احساس کنید که نه در آسمان ها بلکه در سواحل شمالی مدیترانه رانندگی می کنید." به او پاسخ دادم: "اما شما هیچ خدمات پس از فروش بابت این سقف سوراخ به من ارائه نکردید." آن مدیر محترم باز هم با احترام و ادب پاسخ داد: "ما هیچ وقت بابت گذشته پاسخگو نیستیم. ما فقط حال را می بینیم و خدمات میلی متری ما بابت پس از فروش نیز مربوط به فاصله زمانی خروج خودرو از کارخانه تا رسیدن به دست شماست. با این حال شما می توانید از همین امروز مجددا یک خودروی ال-خیس با وام 84 ماهه به مبلغ 25 میلیون تومان انتخاب کنید. خدمات پس از فروش ما نیز این است که وام های دیگری مثل وام و جعاله تعمیر خودرو به مبلغ 24 میلیون تومان با اقساط 84 ماهه به شما پرداخت می کنیم اما شرط استفاده از جعاله تعمیرات این است که اقساط وام 25 میلیون تومانی به پایان رسیده باشد. یعنی شما 84 ماه بعد از خرید خودرو می توانید با استفاده از خدمات پس از فروش ما وام دیگری با نام تعمیرات دریافت کنید. همچنین بیمه سرمایه و عمر را برای شما پیش بینی کرده ایم که به محض نخستین سقوط در دره یا در نخستین تصادف مرگبار در صورت زنده ماندن به شما پرداخت خواهد شد و البته در مراسمی با حضور مدیران ارشد شرکت از شما به پاس تلاشتان برای زنده ماندن تقدیر می شود. اما در صورت فوتتان بعد از سقوط و تصادف، خانواده شما موظف به پرداخت هزینه انتقال خودرو از دره به مرکز اسقاط هستند." 


7سال بعد!

سال 1401 شمسی؛ مرد جوانی وارد نمایندگی خودرو می شود. یک دفترچه اقساط کهنه را از جیب خود درمی آورد و روی پیشخوان می گذارد و با صدایی خشم آلود می گوید: "این هم قسط آخر!"


- سپاس مشتری گرامی! از اینکه در این  سال ها با شرکت "جای پا" همراه بودید و از اینکه 25 میلیون تومان وام گرفتید اما 42 میلیون تومان اقساط پرداخت کردید از شما متشکریم و امروز این افتخار را دارید که عضو کانون فارغ التقسیطان شرکت ما بشوید. اما هنوز بدهی شما کاملا پاک نشده است. 


* ولی این قسط آخر است.


- بله! اما لنگه کفش پدر مرحوم شما بعد از سقوط در دره، داخل خودروی مچاله شده جا ماند و کارشناسان ما زحمات فراوانی برای خارج کردن آن از زیر ترمز خودرو متحمل شده اند. در تحقیقات ما مشخص شد که پدر شما تلاش زیادی برای جلوگیری از سقوط خودرو در دره داشته و بنابراین کفش وی از پایش خارج شده و همچنین فشار زیادی به سیستم ترمز خودرو وارد شده بود. شما اکنون موظف به پرداخت هزینه نگهداری لنگه کفش پدرتان در انبار شرکت "جای پا" هستید و علاوه بر آن باید انعام کارشناسان ما را نیز بپردازید. 


*یعنی اگر من این پول ها را به شما بدهم، همین امروز خلاص می شوم؟


- خیر آقای محترم! محصولات ما از هفت سال قبل یعنی از سال 1394 مجهز به جعبه سیاه شد. در بررسی های جعبه سیاه خودروی پدرتان به این نتیجه رسیدیم که ایشان در لحظاتی که مشغول سقوط در دره بودند عباراتی علیه خودرو و شرکت خودروسازی ما بر زبان جاری کردند. کلمات ایشان علیه ما تا آخرین لحظه که صدای انفجار خودرو در اعماق دره به گوش می رسید ادامه داشت. فایل صوتی این عبارات موجود است و شما موظف به جبران خسارتی هستید که به روح و روان شرکت ما وارد شده است.