آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

سفر هوایی با سلام و صلوات!


مهدی جابری/ دولت در حالی اقدام به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است که مردم از امنیت فنی و خدمات ارائه شده در سفرهای هوایی راضی نیستند. بسیاری از هموطنان تجربه‌های تلخی از تاخیرهای پرواز، کیفیت هواپیما و هراس حاکم در طول سفر هوایی دارند، به طوری که این کاستی‌ها و نقص‌ها حتی تبدیل به طنزهای تلخ در جامعه شده است.
هرچند سفرهایی هوایی در کشور ما با بیشترین دقت و امنیت انجام می‌شود اما واقعیت این است که این روزها کمتر فردی را می‌توان یافت که قبل از سفر هوایی به مرگ و سقوط فکر نکند و با شنیدن برخی از عبارت‌های آغازین پرواز و تماشای حرکات دست‌های خدمه‌ای که درهای خروج اضطراری را نشان می‌دهند به هراس و وحشت نیفتد.

سقف سوراخ هواپیما!

محسن شهروند 33 ساله تهرانی در این باره می‌گوید: "یکبار که سوار هواپیما بودم احساس می‌کردم داخل یک اتوبوس قدیمی نشسته‌ام که هنگام حرکت تمام بدنه‌اش تکان می‌خورد و گاهی از روی دست‌اندازهای خیابان عبور می‌کند! حتی من و دیگر مسافران شاهد تجمع دود در هواپیما بودیم و برخی مسافران با ترس و هراس می‌پرسیدند که این دود ناشی از کدام مشکل فنی است. در یک سفر دیگر هم از سقف هواپیما آب می‌چکید! پیچ صندلی یکی از مسافران نیز شل شده بود و او در تمام مسیر به جلو و عقب می‌رفت. کف‌پوش هواپیما آنقدر کثیف و فرسوده بود که شما احساس می‌کردید به زودی آن قسمت از هواپیما جدا می‌شود!"

زهره شهروند 30 ساله تهرانی هم که روز جمعه 13 آذرماه 1394 در پرواز مشهد-تهران شرکت هواپیمایی "آت..." حضور داشته است اظهار می‌دارد: "ما جزو اولین مسافرانی بودیم که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تجربه کردیم و به‌رغم پرداخت حدود 180 هزار تومان بدترین خدمات را به ما ارائه کردند. سیستم تهویه هواپیما دچار مشکل بود و تمام مسافران از سرما به خود می‌لرزیدند. در آن هواپیما فقط 5 تخته پتو موجود بود که به تعدادی از مسافران تحویل شد و مابقی تا رسیدن به تهران مجبور به تحمل شرایط سخت بودند. جالب این است که وعده غذایی که در آن هواپیما بین ما توزیع شد، سالاد الویه سرد بود که هیچ تناسبی با هوای سرد محیط نداشت!"

با سلام و صلوات!
واقعیت این است که سفر هوایی در کشور ما معمولا با ترس و لرز همراه است و به قول معروف با "سلام و صلوات" انجام می‌شود. بنابراین در شرایطی که مردم نسبت به امنیت فنی پروازها اطمینان کامل ندارند، افزایش ناگهانی نرخ بلیت هواپیما و آزادسازی آن جای بحث و سوال و ابهام دارد.
نکته قابل تامل دیگر این است که تصور و برداشت ایرلاین‌ها از آزادسازی نرخ بلیت این است که لزوما باید قیمت‌ها افزایش یابد و احتمالا به همین علت است که مطابق اخبار منتشر شده نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد این روزها به 500 هزار تومان هم رسیده است! این در حالی است که به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی "این تصور اشتباه وجود دارد که آزادسازی یعنی رشد نرخ‌ها در حالی که آزادسازی به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و این اتفاق الزاماً رخ نمی‌دهد؛ با اجرای این قانون در بسیاری از مسیرها، برخی از روزها و‌ ساعات مشخص، قیمت‌ها ممکن است نسبت به نرخ‌های تکلیفی هم ‌کاهش یابد."

جای خالی حقوق مسافر

به گفته مدیران، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به افزایش و ارائه خدمات با کیفیت بهتر برای جذب مشتری شده‌اند اما مردم به سختی می‌توانند به این اعتماد و اطمینان برسند که به این زودی‌ها بهبودی در کیفیت خدمات ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی رخ دهد. چراکه در حال حاضر رعایت حقوق مسافر به عنوان یکی از مهمترین کاستی‌ها در سفرهای هوایی به شمار می‌آید و در این زمینه تفاوت میان ایران و بسیاری از کشورها، از زمین تا آسمان است. در همین باره می‌توان به تاخیرهای چندساعته در برخی پروازها، پذیرایی‌های نامناسب در طول پرواز و کیفیت نامناسب و هراس‌آور فضای داخلی هواپیماها اشاره کرد که اخبار مرتبط با آنها هرازگاهی در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود.