آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

زن‌هایی که جوانی شان در «مجلس» گذشت


مهدی جابری/ جوان‌ترین بانویی که در ۲۴ سالگی به مجلس شورای اسلامی راه یافت، امروز ۵۱ ساله است و بانوی جوان دیگری که در مجلس اول حضور داشت، امروز در میان ما نیست.
از نخستین دوره مجلس شورای اسلامی تا امروز، ۷۸ نماینده زن به خانه ملت راه یافته‌اند؛ برخی از آن‌ها دوران طلایی جوانی را در مجلس و در راه خدمت به مردم سپری کردند و عده‌ای نیز که با سن و سال بیشتر راهی مجلس شده بودند، کوله باری از تجربه را تقدیم ملت ایران کردند.



مریم بهروزی متولد ۱۳۲۴ از مبارزان و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، از جمله چهار بانویی بود که در سال ۱۳۵۸ به نخستین پارلمان جمهوری اسلامی ایران راه یافتند. خانم بهروزی که در آن زمان ۳۴ ساله بود و یک خانم جوان محسوب می‌شد توانست یک میلیون و ۸۵۹ هزار رای در حوزه تهران کسب کند. نکته قابل توجه در کارنامه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مریم بهروزی این است که چهار دوره پیاپی نظر مثبت مردم تهران را جلب کرد و در خانه ملت حضور داشت و زمانی که کار مجلس چهارم به پایان رسید، او دیگر جوان نبود؛ بهروزی در حالی که ۵۰ ساله بود و ۱۶ سال از بهترین و طلایی‌ترین سال‌های عمر خود را در پارلمان سپری کرده بود، از آن خارج شد. او البته ۱۶ سال بعد یعنی در بهمن ۱۳۹۰ درگذشت.

اعظم طالقانی هم هنگامی که وارد پارلمان شد ۳۶ سال داشت و فقط نمایندگی دوره اول مجلس را در کارنامه خود دارد. عاتقه صدیقی متولد ۱۳۲۲ که نام دیگر او پوران رجایی است نیز جزو مجلس اولی‌ها بود و حضور خود را تا دوره سوم حفظ کرد. او ۱۲ سال در پارلمان حاضر بود و هنگام آخرین حضور در مجلس، ۴۸ سال داشت.

جوان‌ترین بانو در مجلس چهارم
انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۷ برگزار شد و در میان ۹ چهره زن که در آن زمان اعتماد عمومی را به برنامه‌ها و شعارهای خود جلب کردند، نفیسه فیاض بخش ۲۴ ساله جوان‌ترین بانوی راه یافته به مجلس شورای اسلامی تا امروز شناخته می‌شود و بعد از او مرضیه وحید دستجردی با ۲۹ سال قرار دارد. خانم فیاض بخش در مجلس پنجم نیز حضور داشت، در مجلس ششم غایب بود اما به مجلس هفتم نیز راه یافت. بنابراین سه دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود دارد. او هنگام خروج از فعالیت‌های پارلمانی، ۴۱ سال داشت و دوران طلایی جوانی‌اش در خانه ملت سپری شد.
پروین سلیحی نیز زمانی که به مجلس چهارم راه یافت ۳۱ سال داشت. او در سن ۳۵ سالگی از مجلس خارج شد و نام او دیگر در میان زنان حاضر در دوره‌های بعدی پارلمان وجود نداشت.
فخرالتاج امیر شقاقی ۴۷ ساله، فاطمه همایون مقدم ۴۳ ساله، اختر درخشنده ۴۶ ساله، قدسیه سیدی علوی ۳۷ ساله، منیره نوبخت ۳۸ ساله از دیگر نمایندگان زن در این دوره بودند.

بالا‌ترین سنّ زنانه در مجلس ششم
الهه راستگو و فائزه هاشمی ۳۳ سال داشتند که به مجلس پنجم راه یافتند. در این دوره نیره اخوان بیطرف ۳۹ ساله، زهرا پیشگاهی فرد ۴۰ ساله، مرضیه صدیقی ۳۸ ساله، شهربانو امانی ۳۵ ساله، سهیلا جلودارزاده ۳۷ ساله، فاطمه رمضان‌زاده ۳۸ ساله و فاطمه کروبی ۴۹ ساله حضور داشتند.
فاطمه حقیقت جو ۳۱ ساله بود که در انتخابات مجلس ششم، رنگ سرخ صندلی‌های پارلمان بر زندگی سیاسی و اجتماعی او نشست. اعظم ناصری‌پور نیز ۳۳ ساله بود که در این دوره پا به مجلس گذاشت. وحیده علائی طالقانی با ۵۶ سال، بالا‌ترین سن زنانه را هنگام ورود به ساختمان مجلس داشته است. سیده فاطمه خاتمی ۴۲ ساله، طاهره رضازاده ۳۹ ساله، حمیده عدالت ۴۳ ساله، اکرم مصوری منش ۴۰ ساله، مهرانگیز مروتی ۳۷ ساله، فاطمه راکعی ۴۵ ساله، جمیله کدیور ۳۶ ساله و الهه کولایی ۴۳ ساله از دیگر زنانی بودند که در این دوره برای نخستین بار وارد مجلس شدند.


در میان زنانی که از ابتدای انقلاب تا امروز به مجلس راه یافته‌اند، فقط سه نفر بیش از ۵۰ سال داشتند: وحیده علایی طالقانی ۵۶ ساله (مجلس ششم)، عفت شریعتی ۵۱ ساله (مجلس هفتم)، زهره طیب‌زاده نوری ۵۱ ساله (مجلس نهم).