آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

جلسه 2 نفری برای حذف 24 میلیون نفری!


به قلم مهدی جابری: وزیری که عنوان «رفاه اجتماعی» را با خود همراه دارد به دیدار رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رفت تا درباره حذف 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران صحبت و همفکری کنند! این‌دو نفر روز سه‌شنبه در جلسه‌ای که جزئیات آن منتشر نشد، چگونگی «حذف بزرگ» را بررسی کرده و ابعاد آن را سنجیده‌اند، بی‌آنکه نماینده‌ای از طرف 24 میلیون محکوم به حذف در آن جلسه حضور داشته باشد و شرایط کار و رفاه اجتماعی این عده را به اطلاع دولتی‌ها برساند!
کمتر از 2 هفته از ابلاغ بودجه 95 می‌گذرد؛ بودجه‌ای که مطابق استقبال دولت، براساس حذف میلیون‌ها یارانه‌بگیر تدوین شده است و این روزها دولتی‌ها و رسانه‌های حامی آنها در حال زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی برای اجرای آن هستند. تحرکات پنهانی و «بی‌سر و صدای» دولت در ماه‌های اخیر و همچنین جلسه سه شنبه گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (که جزئیات آن منتشر نشده است) به نوعی نشان‌دهنده عزم و رضایت دولت برای حذف 24 میلیون یارانه‌بگیر است. به رغم اظهار مخالفت ظاهری دولت با تصویب قانون حذف میلیون‌ها یارانه‌بگیر، شواهد و سوابق نشان می‌دهد دولت دقیقا همین هدف را داشته است.  از روزهای نخستین آغاز به کار دولت یازدهم، برخی نزدیکان دولت و اعضای کابینه مخالفت خود را با تداوم پرداخت یارانه اعلام کردند و حتی با نمایندگان مجلس برای چگونگی حذف یارانه وارد مشورت شدند. «مصیبت عظما» و «عذاب الیم» خواندن یارانه از سوی 2 وزیر اقتصادی دولت شاهدی بر همین موضوع است و ثابت می‌کند که دولت راستگویان فقط در ظاهر مخالف حذف یارانه‌بگیران بوده است.
آری! 24 میلیون نفر حذف می‌شوند و این حذف بزرگ، احتمالا شادی عظمای دولت خواهد بود. 24 میلیون نفری که واقعا نمی‌توان با قاطعیت گفت تمام آنها جزو اقشار پردرآمد جامعه هستند، چراکه شرایط امروز جامعه و کاهش قدرت خرید مردم گویای این حقیقت است که بسیاری از آنها به نان شب محتاج هستند، هزینه تردد خود با مترو، تاکسی و اتوبوس را به سختی تامین می‌کنند و پرداخت اقساط و اجاره خانه و تامین هزینه‌های زندگی برای آنها عذاب الیم و مصیبت عظماست! اکنون می‌توان گفت دولت با رفع عذاب و مصیبت از خود، آن را به جان اقشار متوسط و کم درآمد جامعه می‌اندازد و بی‌آنکه اجازه دفاع و توضیح به این افراد بدهد، آنها را به طور غیابی و در جلسات 2 نفره مقامات دولتی حذف می‌کند!
دولتی که مدعی معجزه‌گری در برجام و پسابرجام بود، حالا سراغ جیب مردم رفته و کارش به جایی رسیده است که با توسل به مجلس و رایزنی‌های پشت‌پرده و پنهانی، یارانه‌های ناچیز مردم را حذف می‌کند؛ یارانه‌هایی که قرار بود کمک خرج مردم برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز باشد اما حالا برق نافرجامی دولت در پسابرجام، مردم را گرفته است تا جشن بزرگ دولتی‌ها در تالاری برگزار شود که 24 میلیون نفر از مدعوین آن حذف شده‌اند!
گمانه زنی درباره آنچه در جلسه روز سه‌شنبه بین 2 مقام دولتی گذشته است کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد؛ احتمالا یکی گفته «چطور حذف کنیم» و دیگری پاسخ داده «بی‌سر و صدا». آن یکی گفته «این سناریو را که قبلا اجرا کردیم!» و او جواب داده «مدیریت و برنامه‌ریزی با من، کار با تو!»