آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

شغل های اتوبوسی!


به قلم مهدی جابری/
آقای رئیس جمهور می‌گوید «بیش از یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در دو سال گذشته ایجاد شده است» اما این اظهارنظر شخصی وی در هیچ یک از رسانه‌های دولتی یا حامی دولت تیتر نشد! بنابراین حتی اطرافیان دکتر روحانی هم می‌دانند که سخن گفتن از ایجاد این میزان شغل موجب عصبانیت خانواده‌هایی می‌شود که یک یا چند جوان بیکار دارند.
مردم ایران در دو سال و نیم گذشته بیش از هر چیز شاهد ایجاد این مشاغل بوده‌اند: «شکارچی گوزن زرد ایرانی، آلوده کننده هوای تهران، توزیع کننده ریزگرد در خوزستان، قطع کننده یارانه مردم، متوقف ساز مسکن مهر، طراح اقساط مادام العمر پراید، گشایشگر ۱۰۰۰ ال سی در روز تعطیل، فروشنده نفت مفت، تماس گیرنده با شماره‌های کاخ سفید و لندن، تزریق کننده بتن به تاسیسات هسته‌ای، نویسنده سریع یا‌‌ همان سریع القلم، منتقد لبوفروش‌ها، توهین کننده به رانندگان تاکسی، مدیر معطل و بی‌تدبیر در بحران‌های سیلاب و توفان، مدیر کانال‌های تلگرامی حامی اصلاح طلبان، کلیددار جهنم، باطل کننده شناسنامه منتقدان، کاهش دهنده یارانه مطبوعات منتقد، وارد کننده بنزین پاتیلی و سرطانزا به کشور، موافق خرید هواپیما از فرانسه، سازنده رنگ بنفش، واردکننده سیگار مارلبرو، دست دهنده با جان کری، لبخندزننده به آل سعود، مبارزه کننده با سوسک و مارمولک در اوین، خاطره ساز همه کاره، افزایش دهنده طول محبوبیت از ۳ درصد به بالای ۵۰ درصد!»
شمارش افرادی که در دو سال گذشته در این مشاغل کاذب فعالیت داشته‌اند شاید ما را به یک آمار خیره کننده از اشتغال زایی برساند اما تایید این موضوع که یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل واقعی در دو سال گذشته ایجاد شده است، به بررسی‌های بیشتر و استعلام از مراجع صاحب صلاحیت نیاز دارد.

بهتر است مدیران و مشاوران دولت یازدهم بدانند که ارائه این آمار اشتباه به آقای رئیس جمهور توهین به درک و شعور مردم است؛ چراکه جوانان و خانواده‌های ایرانی با آمار و ارقام شفاهی شاغل نمی‌شوند و حتی احساس اشتغال نیز به آن‌ها دست نمی‌هد! ارائه این آمار غلط موجب بی‌اعتمادی بیش از پیش مردم به دولت یازدهم می‌شود. انتظار جامعه از مشاوران و آماردهندگان به رئیس دولت این است که آمار و اطلاعاتشان بر مبنای واقعیت‌های موجودی باشد که خانواده‌ها آن را لمس می‌کنند و با تمام وجود با آن سر و کار دارند.
افرادی که به مقامات ارشد دولت آمار اشتباه درباره اشتغال زایی و تولید شغل ارائه می‌کنند، در حقیقت می‌خواهند به خیال خام خود افکار عمومی را «سر کار» بگذارند! البته آن‌ها با «تولید آمار نادرست» بر میزان شغل‌های کاذب در دولت می‌افزایند و احتمالا در ازای فعالیت عوام فریبانه خود حقوق و مزایا نیز دریافت می‌کنند!
ادعای دولت یازدهم درباره ایجاد یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل در حالی است که معمولا در تمام دولت‌ها، سالانه صد‌ها هزار شغل موقت و ناپایدار بویژه در جامعه کارگران روزمزد ایجاد می‌شود اما اصل مهم و شرط اساسی این است که این مشاغل «پایدار» بماند. بنابراین مشاغل موقت و مقطعی را نمی‌توان جزو آمار اشتغال زایی محاسبه کرد و اگر اینچنین باشد، مطابق تعریفی که می‌گوید «حتی یک ساعت کار در هفته نیز شغل محسوب می‌شود» می‌توان نتیجه گرفت که سالانه میلیون‌ها شغل یک ساعتی در کشور ایجاد می‌شود!
ادعای ایجاد این میزان شغل در دو سال گذشته آنقدر عجیب و غریب است که حتی رسانه‌های حامی دولت حاضر نیستند آن را به عنوان «تیتر اصلی» خود قرار دهند! چراکه آن‌ها نمی‌خواهند بیش از این از سوی مردم به غیرواقع بینی و زندگی در فضا متهم شوند.

می‌توان پذیرفت که با تغییر دولت در تابستان ۹۲، افراد زیادی به طور «اتوبوسی» به نهاد‌ها و ادارات خاصی راه یافتند و عده زیادی نیز با «داس» از کار بیکار شدند اما از پذیرفتن ادعای ایجاد یک میلیون و ۱۷۹ هزار شغل ثابت و پایدار معذوریم و آن را توهین به فهم و درک رسانه‌ای خودمان می‌دانیم.
دولت یازدهم به‌‌ همان میزان شغل ایجاد کرده است که دولت‌های هفتم و هشتم ایجاد کردند! رئیس آن دولت‌ها هم مدعی ایجاد شغل بود و زمانی که در تلویزیون از آمار اشتغال زایی صحبت می‌کرد، جوانان بیکارشده با تعجب به صحبت‌های او گوش می‌کردند، پدران شرمنده همراه با خانواده‌شان دور سفره‌ای ساده نشسته بودند و نگهبانان کارخانه‌های تعطیل شده، کانال تلویزیون را تغییر می‌دادند!