آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog
آدم‌های ساکت

آدم‌های ساکت

Mahdi Jaberi's blog

اسپرم هایی که گُل می زنند!


مهدی جابری/ تعدادی از مراکز اهدای اسپرم مدعی هستند که فرزندانی باهوش، باشخصیت، ورزشکار و خوش تیپ به زوج های نابارور تحویل می دهند؛ اسپرم هایی که در آینده هنرمند، آقای گل و برنده جوایز علمی می شوند!
 

یکی از مهمترین آرزوها و دغدغه های خانواده ها بویژه زوج های جوان "فرزندآوری" است و در این میان، برخی زوج ها برای رسیدن به این آرزو باید مسیرهای پرهزینه، زمانبر و عجیب و غریب را پشت سر بگذارند.
زوج های ناباروری که توان مالی بهتری دارند به تازگی سراغ گزینه های قابل تامل برای فرزندآوری رفته اند و از فرصت جدیدی که برخی مراکز اهدای اسپرم در اختیار آنها می گذارند بهره می گیرند. زوج ها در این مراکز می توانند اسپرم مورد علاقه خود را انتخاب کنند و برای این کار، آلبومی از چهره های هنری و ورزشکار در اختیار آنها گذاشته می شود تا دایره انتخابشان وسیع تر باشد.
امروزه لقاح مصنوعی به عنوان یکی از راهکارهای پزشکی طرفداران زیادی در میان زوج های نابارور در سراسر جهان دارد؛ در این لقاح، تخمک‌های بارور از بدن زن دریافت می شود و پس از همراه شدن با اسپرم‌های بارور یک مرد در محیط آزمایشگاهی، وارد مرحله جنین ‌سازی می‌ گردد. بنابراین در این نوشتار قصد نداریم به اصل موضوع خرده بگیریم اما آنچه در این زمینه جای تامل دارد برخی عقاید نادرست و نگرش های برخاسته از توهم و خرافات است.
 
اسپرم مردان ایده آل!
زوج های نابارور هنگام مراجعه به مراکز اهدای اسپرم، با پیشنهادات جالبی مواجه می شوند. یکی از پیشنهادات این است که اگر زوج ها قصد انتخاب اسپرم از "بانک اسپرم" را داشته باشند باید بین 3 تا 12 میلیون تومان در مراکز عادی و 30 تا 70 میلیون تومان در مراکز لوکس هزینه کنند و مطابق ادعای مدیران این مراکز، هرچه قدر این هزینه بیشتر باشد، فرزندی باهوش تر و خوش تیپ تر نصیب زوجین خواهد شد!
پیشنهاد دیگر این است که زوج ها هر مرد ایده آلی که مدنظر دارند را به این مراکز معرفی کنند تا پس از بررسی کیفیت اسپرم های او عمل لقاح مصنوعی انجام شود. هزینه این کار در مراکز معمولی تقریبا 5 میلیون تومان و در مراکز لوکس 30 تا 40 میلیون تومان است.
 
انتخاب کنید: دانشمند، ورزشکار، هنرمند!
اما پیشنهاد بسیار عجیب برخی مراکز اهدای اسپرم این است که زوج های جوان از اسپرم چهره های مطرح هنری و ورزشی استفاده کنند! مطابق اظهارات یکی از مدیران این مراکز "ما کسانی را اینجا داریم که هم از لحاظ خوشتیپی هم از لحاظ جسمی در شرایط ایده‌آلی قرار دارند. حتی یکی از مدل‌های معروف مرد که تصویرش الان روی بیلبورد‌های تبلیغاتی شهر هست نیز در بین افراد اهدای اسپرم ما قرار دارد... قیمت این اسپرم ها تا 70 میلیون تومان است!"
برخی مراکز نیز ادعا دارند که از مردان اهداکننده اسپرم تست هوش گرفته اند و باکیفیت ترین اسپرم ها از نظر ضریب هوشی را به شما تحویل می دهند! قیمت این اسپرم‌های دانشمندپرور 12 تا 25 میلیون تومان است و قیمت دقیق آن بستگی به ضریب هوشی اهداکننده اسپرم دارد. 
اسپرم ورزشکاران از دیگر گزینه هایی است که به زوج های نابارور پیشنهاد می شود. بنا به ادعای مدیر یکی از مراکز اهدای اسپرم "سال گذشته یکی از ورزشکاران معروف به درخواست خانواده ‌ای به این مرکز آمده بود و آنطورکه من شنیدم صد میلیون تومان برای اهدای اسپرم از خانواده گیرنده دریافت کرده بود."
 
انتظارات غیرواقعی از فرزند
نوع فعالیت مراکز اهدای اسپرم و تفکر برخی زوج های جوان این ابهام و سوال را ایجاد می کند که آنها به دنبال فرزندآوری هستند یا شبیه سازی و کپی برداری از چهره های دلخواه و مردان ایده آل خود!
آنچه در چنین فرایندی کمتر به آن توجه می شود، خود "فرزند" است؛ یعنی فرزند در کانون توجه زوجین قرار ندارد و هدف اصلی محسوب نمی شود، بلکه مهم این است که این فرزند از نظر ظاهر و استعداد دقیقا شبیه مردی شود که اهداکننده اسپرم بوده است! به طوری که گویا قرار است این فرزند در آینده از هیچ نظر شبیه پدرش نباشد و مشخصات و خصوصیات و ویژگی های یک مرد دیگر را به دوش بکشد!
نکته نگران کننده ای که در این موضوع وجود دارد، ایجاد انتظارات غیرواقعی و دور از دسترس است؛ به این معنا که هرچه این فرزند بزرگتر می شود انتظارات والدین نیز از او بیشتر و پررنگ تر می شود. آنها از فرزند خود انتظار دارند که شبیه اهداکننده اسپرم شود؛ نخبه و دانشمند شود، یا بتواند آواز بخواند، بازیگر حرفه ای سینما و تلویزیون شود، یا اینکه کشتی گیر، وزنه بردار و گلزن معروفی باشد!
قدم گذاشتن در این مسیر و سپردن اختیار به برخی مراکز اهدا کننده اسپرم، نتیجه ای جز تحمیل هزینه های سنگین، غیرواقع بین شدن و ابتلا به توهم و اختلالات شخصیتی و روحی برای همسران و فرزندان آنها ندارد. در حقیقت، چنین مراکزی از آرزوهای طبیعی برخی زوج های نابارور سوءاستفاده می کنند و مسیر زندگی و افکار آنها را به مسیر انحرافی و غیراصلی می کشانند.
وجود چنین نگرش های نادرست، شبیه نامه مرلین مونرو یکی از بازیگران مشهور هالیوود خطاب به انیشتین است که در آن نوشته بود "تصور کنید اگر ما ازدواج می‌ کردیم و فرزندی به زیبایی من و به باهوشی شما داشتیم" و انیشتین در پاسخ به او گفته بود "خانم مونرو توجه داشته باشید چه فاجعه‌ ای پیش می‌ آمد اگر ما ازدواج می ‌کردیم و برعکس گفته شما اتفاق می‌ افتاد؛ فرزندی به زشتی من و به کودنی شما!"

 اطلاعات پایه ای این گزارش از شماره 82 روزنامه وقایع اتفاقیه استخراج شده است.